Turbo Jet Turbosprężarki - Profesjonalna regeneracja i naprawa Turbosprężarek

Awarie

Przyczyn awarii turbosprężarki jest wiele. Może to być nieumiejętne użytkowanie samochodu z silnikiem turbodoładowanym, może to być wina samego urządzenia lub wielu czynników związanych z nieprawidłową pracą silnika.

Bardzo ważne zatem jest ustalenie przyczyny awarii turbosprężarki, ponieważ pozwoli to zapobiec ponownemu zepsuciu.

Poniżej przedstawiamy najczęstsze przyczyny awarii tych urządzeń i radzimy, w jaki sposób je wyeliminować.

1. Ograniczone smarowanie lub jego brak

Najczęściej jest to wynik niedrożności układu smarowania lub utraty właściwości smarujących oleju. Należy zwracać uwagę na przewody olejowe – czy są pozaginane, popękane, lub zapchane szlamem olejowym.

2. Zanieczyszczenia w układzie dolotowym i wydechowym

Wynik niesprawnego funkcjonowania układu dolotowego i nieprawidłowego montażu. Każdy rodzaj zanieczyszczenia w układzie dolotowym może spowodować całkowite zniszczenie łopatek koła kompresji. Również zanieczyszczenia w układzie wydechowym – np. rdza, może być powodem zniszczenia wirujących z ogromną prędkością łopatek wirnika turbiny.

Należy zatem regularnie wymieniać filtr powietrza, aby do układu nie dostały się żadne zanieczyszczenia.

3. Zanieczyszczenia oleju i utrata właściwości smarujących

Powstają przez stosowanie niskiej jakości olejów, filtrów oraz zbyt rzadkiej wymiany oleju w silniku. Bezpośrednie zagrożenie, to wycieranie się powierzchni łożysk turbosprężarki. Duże zanieczyszczenia powodują rozkalibrowanie łożysk oraz powstawanie bruzd, co skutkuje zniszczeniem wałka lub obudowy.

Aby temu zapobiegać, należy stosować wyłącznie oleje z wyższej półki oraz regularnie je wymieniać – pełny syntetyk co 10 tysięcy kilometrów oraz pół syntetyk, co 15 tysięcy.

4. Praca turbosprężarki w ekstremalnych warunkach

Nie wszyscy wiedzą, że turbosprężarka jest urządzeniem, z którym należy obchodzić się przestrzegając pewnych reguł. Po uruchomieniu silnika należy pozwolić pracować mu przez około minutę na wolnych obrotach – zimny olej silnikowy jest bardzo gęsty, dlatego zanim dotrze wszędzie gdzie powinien, musi ulec rozgrzaniu. Zalecana jest również delikatna jazda do pokonania pierwszych 5 kilometrów (poniżej 2.500 obrotów).

Po szybkiej jeździe należy odczekać zanim wyłączymy silnik – wirnik turbosprężarki przy bardzo mocnym obciążeniu potrafi kręcić się z prędkością nawet 250 000 obrotów na minutę. Wyłczając silnik, odcinamy dopływ oleju i pozbawiamy smarowania turbosprężarkę, co spowoduje jej zatarcie w bardzo szybkim czasie.

powrót